
Futómű beállítás: miért fontos és mit kell tudni róla?
A futómű beállítása nem túl költséges, mégis sokan elhanyagolják. Ez meglehetősen rossz szokás, ugyanis a helytelenül beállított futómű a gumiköpenyek idő előtti kopását okozza, és vezetéstechnikai szempontból sem biztonságos. MHB Hasznos tippek cikkünkből megtudhatod, hogy mit jelent pontosan a futómű beállítás, és miért annyira fontos. Megismerheted a futómű beállítás menetét, de az is kiderül, milyen jelek utalnak arra, hogy ideje beállítani a futóművet, illetve mi befolyásolja a futómű beállítás árát.
Mi az a futómű beállítás?
A futómű beállítás során megvizsgáljuk, hogy az autó kerekei a gyártó által megadott értékeknek megfelelően, egymással összehangolva futnak-e az úton. Ellenőrzük, hogy a futómű a gyártó által megadott értékekre van-e beállítva, eltérés esetén elvégezzük a szükséges beállításokat. A cél a maximális úttartás és ezzel a kellemes és biztonságos vezetési élmény biztosítása.
Miért fontos a futómű beállítás?
Számos oka van annak, hogy miért nem szabad elhanyagolni a futómű rendszeres ellenőrzését. Ez a mindössze pár ezer forintos tétel ugyanis rengeteg plusz költségtől, bosszúságtól és nem utolsó sorban veszélytől kímélhet meg.
Lássuk, mi minden lehet a következménye a rosszul beállított futóműnek.
- Kellemetlen vezetési élmény: például a kormányt folyamatosan ellen kell tartani, különben az autó elhúz, vagy egy kisebb nyomvályú is képes eltéríteni.
- Csökkent biztonság: az abroncsok nem tapadnak megfelelően az úttesthez, így megnő a féktáv, kevésbé biztonságos a kanyarodás és vezetés.
- A gumiabroncsok idő előtt elkopnak: sérült, deformálódott lengőkar, hibás beállítás, fokozott, rendellenes gumiköpeny kopást eredményez.
Tekintve, hogy mind a gumik, mind a futómű alkatrészek meglehetősen drágák, nem érdemes a futómű beállításon spórolni. Nem beszélve a saját magad, a családod és a közlekedés többi résztvevőjének a biztonságáról.
Milyen okai lehetnek a nem megfelelő futómű beállításoknak?

A futómű elállítódásának jó néhány oka lehet. A rossz minőségű utak eleve nem tesznek túl jót a futóműnek, márpedig a magyarországi viszonyok ilyen tekintetben nem túl kedvezőek. Az sem túl szerencsés, ha parkolás közben a gumi nagyobb erővel ütődik a járdaszegélynek, vagy ha rendszeresen túl magas járdára parkolsz.
Ezen kívül a szezonális gumicserénél, defekt utáni gumicserénél, és bármelyik futómű alkatrész cseréjénél is javasoljuk elvinni az autót futómű beállításra.
Milyen jelek utalnak arra, hogy szükség van futómű beállításra?
Sajnos az autó műszerfalán nincs olyan lámpa, amely jelezné, hogy a futómű helytelenül áll. De akkor honnan tudhatod, hogy eljött az ideje a futómű beállításának? Nos, ha a következő jelek valamelyikét tapasztalod, akkor érdemes elvégeztetni a vizsgálatot:
- Sík, egyenes úton valamelyik irányba elhúz az autó, és folyamatosan ellen kell tartanod a kormányt.
- Ferdén áll a kormány: a kerekek egyenesben vannak, de a kormány nem.
- Kanyarodás után a kormány nem tér vissza alaphelyzetbe.
- A gumik enyhébb kanyarban is nyikorognak.
- A gumik egyenetlenül kopnak: ez történhet féloldalasan, de foltokban, sávokban is jelentkezhet kopás.
Hibás futómű alkatrész okozhatja a következőket is:
- A kormány 60 km/h sebesség felett ráz, remeg.
- Fékezésnél ráz a kormány.
A fenti két jelenség pusztán beállítási hibából nem jellemző, de centrírozás és fék hibára is visszavezethetők.

A futómű beállítás menete
A futómű beállításához speciális felszerelés szükséges, ami egy számítógépes rendszerre van kötve. A keréktárcsára ilyenkor lézeres-tükrös bilincseket helyeznek, amelyek segítségével pontosan tudják mérni a futómű geometriájának állását, a kerekek állását, távolságokat és esetleges eltéréseket.
A számítógépben az autó forgalmi engedélye alapján beállítják az autó típusát, és a szoftver ez alapján már tudja, hogy melyek a gyártó által javasolt beállítások. A futómű beállítás célja a gyári beállítások visszaállítása.
A futómű beállítás során a következő értékeket ellenőrzik és állítják be:
- a tengelytávolságot, vagyis a hátsó és első tengelyek távolságát,
- a nyomtávot,
- az utánfutás szögét,
- a kerékdőlés szögét,
- a kerékösszetartást
- valamint a kanyarodási szögeltérést.
Most nézzük meg, mit jelentenek a fenti értékek.
Az utánfutás szöge
A beálllítás célja a kormányzás iránystabilitásának biztosítása, illetve az egyenes irányú önbeállása.
Kerékdőlés
A kerékdőlés szöge ellenőrzésének célja, hogy a gumiabroncsok haladás közben egyenletesen érintkezzenek az aszfalttal. Ha a kerékdőlés helytelenül van beállítva, akkor a tengelyek nagyobb terhelést kapnak, a gumiabroncsok pedig túlhevülnek és féloldalasan kopnak.
Pozitív kerékdőlésnél a kerekek kissé kifelé állnak, így a gumiabroncsok külső része kopik.
Negatív kerékdőlésnél a kerekek kissé befelé állnak, és a gumi belső része kopik.
A rosszul beállított kerékdőlést akár te magad is láthatod: a helytelen beállítás úgy néz ki, mintha a kerekek terpeszben állnának. Ha az elülső kerekek dőlésszögének beállításai közt túl nagy a különbség, az autó erősen húzni fog valamelyik oldalra.
Kerékösszetartás
A kerékösszetartás a gumiabroncsok elülső és hátsó része közti távolságot méri. A helyes beállítás javítja az autó nyomtartását, segíti a kanyarodást és minimalizálja a kormány holtjátékát.
Ha a gumiabroncsok elülső végei közelebb vannak egymáshoz, akkor a kerekek összetartanak. Ilyenkor a gumik futófelülete a külső szélektől kezd kopni, a kanyarban pedig alulkormányzottságot érzékelhetsz.
Ha a gumiabroncsok hátsó végei vannak egymáshoz közelebb, akkor a kerekek széttartanak. Ilyenkor a gumiabroncsok kopása a belső oldalról kezdődik el, és a jellegzetes, kézzel is kitapintható fűrészfogas kopás alakul ki. Vezetés közben olyan érzést tapasztalhatsz, mintha az autó túl élesen venné be a kanyart.
Kanyarodási szög
A kanyarodási szög beállításával finomíthatóak a csapterpesztés, kanyarodási szögeltérés és az utánfutás beállításai. Először a kormány egyenes állásánál végeznek méréseket, majd általában 20 fokkal jobbra és 20 fokkal balra tekerve folytatják az ellenőrzést.
Mennyi ideig tart a futómű beállítása?
A futómű beállításának időtartama elsősorban a jármű kategóriájától függ, tehát hogy személyautóról vagy teherautóról van szó. Az időtartam nagyságrendileg 30 perc és 2 óra között változik, átlagosan 1 óra elegendő a beállítások elvégzésére.
Mitől függ a futómű beállítás ára?
A futómű beállítás ára több tényező függvénye. Elsősorban a jármű kategóriája a mérvadó, de a kerék mérete, a futómű elállítódásának mértéke is lényeges. Bár a korszerű berendezést, modern technológiákat alkalmazó szervizek árazása kicsit magasabb lehet, a tökéletes beállítás mind a pénztárcád mind a biztonságod szempontjából meghálálja magát.
Milyen gyakran szükséges a futómű beállítás?
Gyártói útmutatás általában nincsen a futómű beállítás gyakoriságát illetően. Ugyanakkor mi azt javasoljuk, hogy a magyar utak állapotára tekintettel legalább évente, de inkább félévente, a szezonális kerékcsere után mindig ellenőriztesd a futómű beállításait. Ugyanez igaz arra az esetre, ha defektet kapsz, vagy valamelyik futóműalkatrészt cserélik.
Elegendő csak az első, vagy szükséges az első-hátsó futómű beállítása?
Mi mindenképpen a teljes futómű beállítást javasoljuk annak ellenére, hogy a legtöbb autó elsőkerék meghajtású. Mivel a 4 kerék és 2 tengely összhangja nagyon lényeges, ezért nem érdemes csupán egy tengelyen végezni futómű beállítást.
Kérdésed van a futómű beállítással kapcsolatban, vagy bármilyen más témában érdeklődnél a Schiller Autó Család termékeiről, illetve szolgáltatásairól? Írj e-mailt vagy hívd fel a hozzád legközelebb található márkakereskedésünket, –szervizünket – vagy látogass el hozzánk személyesen!